Sony xperia z1

Bild lånad från Google.
 

För lite mer än en vecka sedan skaffade jag mig en ny mobil - Sony xperia z1 - eftersom min älskade Iphone 4s tyvärr inte ville vara med längre. När 9 dagar nu har passerat och jag har fått chansen att titta igenom funktionerna, så tänkte jag berätta lite om mobilen och även hur jag tycker att den fungerar. 
 
Oredigerad.
 
Kameran: 20,7 megapixlar, Sonys G-objektiv, 27mm vidvinkelobjektiv med F2.0. Kameran är helt klart min favoritdel av Z1:an. Bilderna blir otroligt skarpa och med hjälp av det automatiska läget kan du ta både närbilder och bilder på långt håll utan att behöva bry dig om ifall det är kväll eller mitt på ljusa dagen. Mobilen har även rörelseigenkänning och det går på så sätt att ta bilder på ett stilla stående objekt likaväl ett rörligt objekt och få otroligt bra skäpra. Ser du något på långt håll som du gärna vill fota? Kameran i mobilen har 3x clear image zoom tack vare högupplösningssensor och by pixel super resolution-teknik, vilket ger 81 mm optisk zoom. På så sätt går det att zooma ut och in och fortfarande få väldigt skarpa bilder. Tack vare SteadyShot™ så är det möjligt att spela in stabila och mjuka filmer även i full HD 1080-video och 4K. HDR hjälper till att göra bilderna skarpa även i starkt motljus. 
 
 
Vattentät och dammtålig: Jag vill inte slänga ner min mobil i ett handfat fullt med vatten endast för att testa denna funktion. Det närmsta min mobil har kommit vatten är när jag använt den ute i regnet, men mer vatten än så kommer den inte behöva ta ifall det inte inträffar en olyckhändelse eller liknande och när den dagen kommer (vilket den troligtvis kommer, med tanke på hur klantig jag kan vara ), så kommer jag vara otroligt tacksam över att mobilen har dessa funktioner.
 
Med Sony Z1 kan du filma och ta kort undervatten i upptill 30 minuter. Så länge minneskortsplasten och alla andra uttag är ordentligt stängda så kan du till och med dyka ner på 1,5 meters djup tillsammans med Z1:an. 
 
Batteri: Något jag är riktigt imponerad av är batteritiden som håller otroligt länge. Sony xperia Z1 har ett STAMINA-läge, vilket gör att den sparar väldigt mycket ström. När du aktiverar STAMINA-läget så känner mobilen av när du inte använder den och den stänger därför automatiskt av alla funktioner som ligger på i bakgrunden, samtidigt som du fortfarande får de meddelanden som du vill. När du sedan trycker om skärmknappen för att använda mobilen igen, så startas alla funktioner upp. Du kan alltid ta emot samtal, meddelanden och larm med STAMINA.läget påslaget, men vill du även ha meddelande från t.ex Twitter eller Facebook så är det helt upp till dig och du kan bestämma själv vilka notiser som ska komma upp under STAMINA-läget. 
 
Sony xperia Z1 // Iphone 5S.
 
Storlek: 127mm hög, 9,5mm tunn, 64,9mm bred. Efter att ha använt en Iphone 4s i 2 år så blev det en stor skillnad att gå över till Sony Z1, både för att det är android och även pågrund av storleken. Men det är ingenting som försör eller är irriterande. Hade den varit större hade det blivit ett problem, men som den är nu så är den väldigt bra enligt mig. Att se videos på Z1:an är väldigt bra tack vare den stora skärmen, och allt blir mycket tydligare. 
 
Skulle jag rekomendera den? Ohja! Jag är helnöjd med min vita Sony xperia z1 och den var utan tvekan värd 3289 kronor.
 
Här finns en länk där jag tog lite fakta och ifall ni vill läsa mer om Sony xperia z1 och här finns en direktlänk till mobilen på netonnet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tipsar | |
Upp